Cykelmagasinet
Cykelmagasinet.dk
Cykelmagasinet.dk
Profil
07. april 2012 kl. 12:10

Optakt: Paris-Roubaix

"Helvede i nord" eller "Klassikernes Dronning". Uanset hvordan man kender Paris-Roubaix, bliver det en mareridtsoplevelse for feltets ryttere.

AF: Ole Kristensen
Efter måneders venten er det i morgen Paris-Roubaix, der skal sættes kryds ud for i cykelkalenderen. Løbet har et utal af kendenavne, mest dominerende "Klassikernes Dronning" og den maleriske beskrivelse af løbet som "Helvede i nord", et navn der fangede an efter 1. verdenskrig, hvor datidens ryttere kørte igennem de sønderbombede ruiner fra Paris og op i det nordlige Frankrig.

Helvedesanalogien blev siden ikoniseret i Jørgen Leths mesterlige dokumentar "En forårsdag i helvede", og der er ingen tvivl om, at rytternes ansigter vil ligne noget fra en anden og mørkere verden, når - og hvis - de i morgen krydser målstregen på cykelbanen i Roubaix.

Hestekærrer og cykelryttere
Løbets struktur er efterhånden velkendt og fastlåst. De første 100 ud af 259 kilometer køres på pandekageflad asfalt, inden de drabelige brostensstrækninger - pavéerne - rammes og starter ét langt udskilningsløb.

Allerede fra de første udfordringer på brostenene skal favoritterne placere sig i front af feltet, for at undgå at blive en del af historien om de mange styrt og mekaniske uheld, der hvert år uundgåeligt rammer kombattanterne i løbet. Brostenene er af så miserable kvalitet, at udmattelse og uheld ikke kan undgås. Mange vælger at køre ude i siden af pavéerne, enten helt ude i den flade jordrende eller på de brosten der er kørt lidt mere på plads af de hestevogne og traktorer, der som de eneste bruger dem til daglig.

En taktik der dog kan være yderst farlig, hvis man drømmer om at vinde løbet. I siden af vejen er chancen for at punktere nemlig markant større, og hvis det har regnet inden løbsstarten - eller undervejs -, er jordrenden forvandlet til et muddermareridt. De helt store specialister, som nutidens Fabian Cancellara (RadioShack-Nissan) eller 70'ernes mester Roger De Vlaeminck, har derfor altid valgt udmattelsen og smerten, som den kaotiske midterdel af de toppede brosten byder på.

De udvalgte brostensveje er så elendige, at det kun er hestekærrer og cykelryttere, der begår sig på dem. De dårligste af stykkerne bliver følgebilerne endda dirigeret uden om, for at undgå at bilerne bryder sammen og blokerer resten af kortegen. 

Regn på vej
Vejrudsigterne for den strækning hvor klassikeren køres, er ikke lovende. Når det ikke har regnet inden Paris-Roubaix, kan de knaldtørre brosten angribes med forholdsvis høj fart, hvilket medfører, at kæmpestore støvskyer bliver hvirvlet op af tv-motorcykler og ryttere.

Sådan et scenarie ventes ikke i morgen. I dag er der nemlig chance for, at regnen lægger sig over det nordlige Frankrig og forvandler potentielle støvskyer til mudderpøle. Samtidig bliver de nedslidte brosten glatte som is og styrtfrekvensen øges. Hvor meget regn der kommer, og om det også bliver regnvejr søndag er usikkert. Men det bliver sandsynligvis glat.

Ingen tilfældigheder
Hvis du styrter i Paris-Roubaix, har du ikke været uheldig. Hvis du punkterer, har du ikke været uheldig. Så er du blot én af mange. Paris-Roubaix afgøres ikke af held. Hvis du er ekspert og i topform, sidder du de rigtige steder på de rigtige tidspunkter. Så angriber du midten af pavéerne, og undgår de store uheld.

Derfor er der garanti for, at det bliver en specialist, der vinder monumentet.

Den største er Tom Boonen (Omega Pharma-Quick Step). Med sejre i alle WorldTourens brostensklassikere inden Paris-Roubaix og Fabian Cancellara ude med en skade, er der ingen over belgieren. Han kan blive umulig at sætte på pavéerne i år, og i en spurt på den legendariske cykelbane der afslutter løbet, bør han være uslåelig.

Det betyder ikke, at Filippo Pozzato (Farnese Vini) ikke vil gøre forsøget. Italieneren var vanvittig tæt på at besejre Boonen i Flandern Rundt, og sammen med 3'eren fra det løb, Alessandro Ballan (BMC), skal han køre klogt og angribe Boonen på de rigtige tidspunkter. Præcis hvornår er svært at spå om, men fortrinsvis plejer den store forskel at blive gjort omkring Carrefour de l'Arbre-pavéen med 17,5 kilometer til mål.

De tre virker til at være på samme niveau, og derfor kan og skal italienerne sætte Boonen under pres.

Nordmand på drømmejagt
Fra siden kan ryttere som Peter Sagan (Liquigas) og Thor Hushovd (BMC) overraske. Sagan skal holde sig helt i ro og kun køre på Boonens hjul. Sagan vil kunne udfordre Boonen i en spurt, men om han helt har styrken og evnerne til at følge med på Paris-Roubaixs pavéer, efter et langt forår, er en smule tvivlsomt. Og Hushovd må bare aldrig afskrives i Paris-Roubaix.

Nordmanden har altid - som i år - leveret middelmådigt i Flandern Rundt inden hans elskede franske helvede, som han har en evig drøm om en hed sejrsaffære med. Hushovd er derfor den helt store outsider.

Resten af feltets ryttere kan nok ikke vinde på en mudderdag. Når Fabian Cancellara ikke er med, skal Omega Pharma-Quick Step styre løbet med deres eminente bredde. Holdet råder udover Tom Boonen også over Sylvain Chavanel, Niki Terpstra og Gert Steegmans. Skræmmende.

Det mindsker i den grad chancerne for ryttere som den forsvarende vinder Johan Vansummeren (Garmin), Edvald Boasson Hagen og formsvage Juan Antonio Flecha (Sky), samt Lars Boom (Rabobank) og Luca Paolini (Katusha).

Paris-Roubaix er forfærdeligt og dramatisk. Men alle ryttere fyldes med stolthed, uanset placering, når de kører ind til den afsluttende halvanden omgang på cykelbanen i Roubaix. Akkurat som når feltet rammer boulevarden Champs-Élyseés i Tour de France, bare med langt mere blod i næverne og mudder i Oakley-solbrillerne.
DEL ARTIKEL

 Kommentarer
Seneste Nyt
Mest Læste
Læs også
Instagram
Kommentar
 
Cykelmagasinet.dk
AF: Kristian Arnth // FOTO: Sirotti

Quintana: Contador og Nibali er favoritter

Nairo Quintana anses af mange som værende blandt Tourens største favoritter. Selv peger han på Contador og Nibali som de værste riv...

Søren Kragh dansk mester i gadeløb
Vino ligeglad med MPCC: Boom bliver i Touren
Froome glæder sig til brostenene
Brian Holm: Martin har satset har alt
De vigtigste starttider til dagens enkeltstart
Lars Boom risikerer hjemsendelse fra Touren
Cofidis forlænger til 2019
Der Panzerwagen vil knuse Dumoulin i Utrecht
Tour-optakt: Potentielle overraskelser
Cykelmagasinet.dk
AF: Cykelmagasinet // FOTO: Cykelmagasinet

CM udfordrer vejrguderne: Godt vejr i Brejning

Cykelmagasinet har bedt til vejrguderne, og heldigvis er de foreløbigt på vores side. Vejret til Brejning Bakkeløb ser strålende ud...

Kreuzigers fremtid kunne have været fortid 2/2
Kreuzigers fremtid kunne have været fortid
Optakt: 10. etape af Giro d'Italia
Jobopslag: Vil du være en del af Cykelmagasinet?
Optakt: 7. etape af Giro d'Italia
Optakt: 5. etape af Giro d'Italia
Optakt: 4. etape af Giro d'Italia
Optakt: 3. etape af Giro d'Italia
Dagens resultater: Mandag uge 18
Cykelmagasinet.dk
AF: Frederik Muff Hansen // FOTO: Danmarks Højeste

Du ved du har trænet for meget når...

Cykelmagasinet giver her en række bud på, hvornår det måske er tid til at tage en fridag fra træningen

Om at være lirens på en cykel
Brev fra Coppi og Bartali til Oleg Tinkov
Blog: WorldTour-holdenes paradis
Pro blog: Michael Reihs
Pro Blog: Marc Garby
Skelde: Glad for at have formet Cort
Worre: Hembos beskyldninger har intet på sig
Rasmus Quaade vil være professionel
Hembo: Ren chikane fra DCU
Cykelmagasinet.dk
AF: Frederik Bohé // FOTO: Strava

Nyhed: Live Strava-opdateringer på din Garmin

Garmin og Strava lancerer en nyhed, der gør det muligt at følge live med i sine Strava-tider på sin Garmin, mens man kører.

Trek lancerer ny Madone
Scott løfter sløret for ny Foil
TV: San Remo 76 fra Mallorca-testen
Rapha indgår samarbejde med Bang & Olufsen
Her er den danske dragt til Amatør VM i Aalborg
Har du fået fingrene i Cykelmagasinet 049?
CeramicSpeed lancerer verdens hurtigste kæde
Isadore Apparel lancerer Lightweight Climber's Jersey kollektion
Overblik: Sådan kører du hurtigere
Cykelmagasinet.dk
AF: Cykelmagasinet // FOTO: Cykelmagasinet

MET Stradivarius HES

Opkaldt efter en verdensberømt violin er dette ikke nødvendigvis en hjelm, der får dig til at danse op ad bakkerne. Men ventilation...

Lezyne Pressure Drive CFH
Facit: Gabba sejrer i no-rain-dyst
Rapha Pro Team Softshell Baselayer
Café Du Cycliste Josette Waterproof Jersey
Xtreme X-Rain Jersey
Castelli Gabba L/S
Sammenligningstest: No-rain-jerseys
Specialized Air Tool Co2 MTB Mini Pump
Velotoze Tall Shoe Cover
Cykelmagasinet.dk
AF: Cykelmagasinet // FOTO: Cykelnerven

Eskild Ebbesen sætter fantom-tid på Alpe d Huez

45 minutter og 46 sekunder var alt, hvad den tidligere OL-guldvinder i roning behøvede for at gennemkøre de berømte 21 hårnålesving...

Prøvekør jernhård DM-rute på lørdag
Brejning Bakkeløb: Fem gode grunde til at elske Munkebjerg
Stærke ben cykler penge ind til børnecancerfonden
Det er gas. Det er skifergas.
Skyd et cykelbillede og vind et startnummer
Sidste chance for rabat til Brejning Bakkeløb
Gran Fondo Stelvio Santini 2015 - i billeder
Bjergtagende Gran Fondo Stelvio
Beholder Strava-kongerne deres KOM efter Brejning?
Opret bruger  |   Log på
Din bruger er nu bekræftet. God fornøjelse.